An advertising company in Delhi came out with a beautiful video recently. It is called ‘Save the Boy Child’. We have seen for years how ‘Save the Girl Child’ campaign has worked. Don’t you think we need more? ‘Save the Boy Child’ campaign focuses on nurturing the Boys to be respectful to women, not think of them as their property. It starts from home: How the father treats the mother, how the parents treat the siblings- brother and sister, and how the boys. Boys need to respect their mothers for being homemakers or working women.

‘Save the Boy Child’ from becoming rapists and assaulters. It is up to the parents to teach the boys not to rape or be violent. If they see the father hitting the mother, it has a strong impact. The point is to love them and explain to them how to respect someone’s love and lack of love. Children learn from what you do, more than what you say. Children pick up influences of the gender dynamics at their own home and apply them to their relationships and society. It’s a fact that’Save the Girl Child’ campaign is important because women can address their problems better, anyway. But sometimes, we need to flip the bottle saying that it’s not the women’s problem to fix: it’s men who need to change their behaviours and actions, not women. And it is too late to wait until a boy becomes a man.
City Bhaskar Aarti Nair


અહીં બેટાને બચાવવાનો છે બળાત્કારી કે લોફર બનતા. અને આ જવાબદારી સૌથી પહેલી મા-બાપની છે. જો એનો બાપ એની માતાને મારતો હશે તો એની ખુબ ખરાબ અસર એના માનસ પર થશે. પોતાના મા-બાપનું વર્તન જોઇને જ બાળકો સ્ત્રીને ‘અબળા’ ગણવી કે સમાન તે નક્કી કરતા હોય છે. ગૃહિણી હોય કે વર્કિંગ વુમન, દિકરાઓએ સૌથી પહેલા તો પોતાની માતાનું સન્માન કરતા શિખવાનું છે. પ્રેમનો સ્વિકાર-અસ્વિકાર બન્ને પચાવી શકવાની સમજ એમને આપવાની છે. જોકે ‘બેટી બચાઓ’ જેવી ઝુંબેશ ખુબ જરુરી છે. અને સ્ત્રીની સમસ્યા સ્ત્રીથી વધારે કોણ સમજે? પણ વાત સમસ્યા ઉભી કરનારને જ સુધારવાની છે. પુરુષને સુધારવો અઘરો છે. પાકા ઘડે કાંઠા ના ચડે. અને એટલે જ ‘બેટા બચાઓ’.